أسئلة فنية في كورس صيانة الموبايل هي صفحة خاصة بالأسئلة والجوائز لجميع مهندسين الإلكترونيات وفنيين صيانة المحمول بالوطن العربي . حيث يتم طرح الإسئلة من قبل مهندسي الأكاديمية ومن حق أي شخص أن يجيب على هذه الأسئلة ويتم تحديد مكافأه للإجابة الصحيحة . ويتم تغيير السؤال كل 10 أيام 

السؤال الحالي 

مطروح بواسطة : مهندس أحمد سمرة

كورس صيانة الموبايل بأكاديمية جي إس إم
كورس صيانة الموبايل بأكاديمية جي إس إم

قياس الممانعه باختصار : دا قياس بنعرف عن طريقة اذا كانت النقطة واصلة بالأيسي أو النقطة أرضي أو فيه قطع في المسار . الطريقة : يتم وضع موجب الافوميتر علي الارضي وسالب الأفوميتر علي النقطة المراد قياسها . إذا أعطت قرائة إذن المسار واصل بالأيسي وإذا أعطت بازر إذن النقطة أرضي أو بها قفلة. وإذا لم تعطي شيئا إذن المسار فاصل أو النقطه مهمله من الأساس (أي أنها غير مستخدمة) . لا تنسي دائما مراجعة صفحة أسئلة فنية في كورس صيانة الموبايل.

السؤال :
ليه قياس الممانعه مش بينفع في أي جهاز إلكتروني غير بوردة الموبايل يعني إيه ال بيميز بوردة الموبايل عن غيرها .؟ وليه بنحط طرف الأفوميتر الموجب علي الأرضي مع إن المفروض العكس وإيه المسارات ال مينفعش فيها قياس ممانعه؟؟؟؟

ال هيجاوب صح هياخد معانا كورس صيانة موبايل هاردوير احترافي مجانا + جهاز هوت إير ليزر حديث هدية وعرض شغل فورا بمرتب محترم . ياريت الناس تدور بنفسها . باختصار ال هيعرف يجاوب السؤال دا هيكون من أحسن الناس ال شغالين صيانة محمول .

لمراجعة فيديوهات شرح كورس صيانة الموبايل للمهندس أحمد سمرة لتعلم صيانة الموبايل مجانا علي اليوتيوب. ولو إنت مبتدئ وحابب تاخد الكورس معانا ممكن تدخل علي صفحة كورس صيانة الموبايل وتعرف التفاصيل

 

Subscribe
نبّهني عن

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

6 تعليقات
Inline Feedbacks
View all comments
6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x

نشكرك لتسجيل بياناتك بأكاديمية جي إس إم . الأكاديمية الأولي عربيا في المجال الهندسي . سيقوم أحد موظفي خدمة العملاء بالإتصال بك قريبا جدا . أيضا سنكون سعداء بإنضمامك لجروب الواتساب الخاص بنا لكي تتطلع علي أحدث العروض والتخفيضات المقدمة من الأكاديمية ومواعيد بدء المحاضرات.